16. januar 2017

Historie

Leinstrand Idrettslag (stiftet 17. januar 1886) og er et fleridrettslag for fotball, langrenn, hurtigløp på skøyter og allidrett.

Klubbens opprinnelse var Leinstrand Skiløperforening som ble stiftet i 1886, og som i 1957 skiftet navn til Leinstrand Idrettslag. Det var veldig om å gjøre for skøyteformannen i den tidligere Sportsklubben Steinar, Ole Klæt, ordføreren i gamle Leinstrand kommune, å bevare Leinstrand-navnet etter at kommunen ble spist opp av Trondheim i 1968. I 1967 startet Kåre Vårvik, som selv deltok i NM i 1951 og 1952, skøyteavdelinga i LIL. Da hadde skøytesporten ligget i dvale siden Sportsklubben Steinar ble nedlagt i 1956. Kåre var også en god sykkelrytter, og ble bl. a. norgesmester i fellesstart, 170 km i 1956.

Siden 1967 har Leinstrand IL fostret mange gode skøyteløpere. I 1972 ble Hans Vinsents Næss trener for Leinstrands eldste skøyteløpere, en primus motor også resten av 1970-tallet, med unntak av trenerperioden i Frankrike. Han var som meget god og godt likt trener med på å skape et unikt sprintmiljø i klubben. Løpere som preget både krets, og toppen av norgeseliten vokste fram under Næss sin trenerfilosofi. Navn som Magnus, Hans Petter og Ingemar Bredeli, Pål Meistad, Helga Vårvik, og ikke minst Frode Rønning fikk mange topplasseringer disse åra. Mange husker vel at Frode ble Verdensmester i sprint i 1980. Andre store løpernavn fra nyere historie er Grunde Njøs, og broren Ivar som fremdeles deltar i NC, Trond Arne og Nina Tørset. Astrid Vårvik (Nordheim) som i dag er trener og leder for skøyte-avdelinga, tok bronse på 3000m i NM senior i Stavanger i 1984.

Leinstrand IL er medlem av Norges Idrettsforbund gjennom Sør-Trøndelag Idrettskrets. Klubben er også medlem av særforbundene Norges Fotballforbund, Norges Skiforbund og Norges Skøyteforbund, gjennom henholdsvis Trøndelag Fotballkrets, Sør-Trøndelag skikrets og Sør-Trøndelag skøytekrets.